Tamiya 14073 – Yamaha YZF-R1
Skala 1:12
Model: 1998r.
Yamaha YZF-R1 to japoński motocykl sportowy (tzw. superbike), który po raz pierwszy został zaprezentowany szerokiej publiczności w 1997 roku w Mediolanie. Krótko później, bowiem już w 1998 r., wystartowała produkcja seryjna.
Model YZF-R1 został zaprojektowany oraz wdrożony do produkcji w celu poszerzenia oferty handlowej firmy Yamaha Motor Company i od początku był projektowany jako jeden z flagowych modeli koncernu. Miał również zastąpić model YZF1000 R Thudnerace. Nowy motocykl został zaprojektowany od podstaw, dziedzicząc od swego poprzednika niewiele elementów. Przede wszystkim od podstaw zaprojektowano silnik, który był bardzo lekki (masa: 65,3 kg.), ale generował moc na poziomie aż 150 KM. Wyraźnie również obniżono masę motocykla (do 177 kilogramów) oraz zadbano o jak najlepsze właściwości aerodynamiczne i właściwości na drodze. W efekcie powstał zwarty, lekki i potężny motocykl mogący rozpędzić się do 299 km/h.

Tamiya 14109 – Kawasaki Ninja ZX-RR
Skala 1:12
Model: 2006r.
Model ZX-RR został stworzony i był wytwarzany z przeznaczeniem do wyścigów klasy MotoGP (byłej klasy 500). Jako napęd służył początkowo silnik o pojemności 990 cm3, który później wymieniony na jednostkę o pojemności 794 cm3. Obie jednostki były 4-cylindrowe, chłodzone cieczą, przy czym pierwsza z nich generowała aż 240 KM. W motocyklu na szeroką skalę zastosowano również wszelkie typu materiały i metale lekkie, w tym materiały kompozytowe, które pozwoliły zredukować tzw. suchą masę do jedynie 145 kilogramów.

Tamiya 14129 – Ducati 1199 Panigale S
Skala 1:12
Model: 2011r.
Motocykl sportowy firmy Ducati, zaprezentowany na targach EICMA. Nazwa pochodzi od miasteczka produkcyjnego Borgo Panigale. W chwili zaprezentowania motocykl miał najmocniejszy na świecie, seryjnie produkowany dwucylindrowy silnik osiągający 195 KM przy 10,750 rpm i 132 Nm momentu obrotowego przy 9000 obr./min]. Ducati 1199 ma najwyższy stosunek mocy do masy i momentu obrotowego do masy wśród obecnie produkowanych motocykli. Silnik jest głównym elementem struktury nośnej motocykla – przymocowane są do niego m.in.: wahacz, tylny amortyzator, rama pomocnicza, osprzęt, wydech oraz podnóżki pasażera.

Radosław Działek

Leave a Reply