BAC TSR 2 walkaround
RAF Museum, Cosfort, UK
W takim muzeum chce się przebywać, do takiego muzeum chce się powracać. Wspaniałe eksponaty, doskonale utrzymane, opisane, dostępne na “wyciagnięcie ręki”. Również pod względem multimedialnym i edukacyjnym, ekrany z wyświetlanymi filmami, tablice informacyjne, fotografie, plakaty, dioramy, ekspozycje modelarskie.
Dla najmłodszych, przygotowano wiele atrakcyjnych elementów zabawy w których to mogą zapoznać się np. z zasadami sterowania samolotem, lotu itp.
Więcej szczegółów na str. web: http://www.rafmuseum.org.uk/cosford/
Celem muzeum jest zachować ważną część narodowego dziedzictwa brytyjskiego lotnictwa. W swojej kolekcji posiada unikalne w świecie konstrukcje lotnicze. Zbiory są podzielone tematycznie rozmieszczone w czterech przestronnych hangarach (mapka poniżej).
- TEST FLIGHT – BAC TSR 2, JET PROVOST, Prone-Pilot METEOR, Fairey Delta 2, Avro 707c, Bristol 188, Hunting H126, Saunders-Roe SR53, JAGUAR ACT Demonstrator, Short Brothers SB5;
- WAR PLANES – Hurricane, Spitfire, AvroLincoln, Mosquito,Catalina, P-51, TORNADO, a także samoloty przeciwnika, niemieckie Me-410 HORNISE, Me-163 Komet, japoński Ki-46 Dinah, argetyńska Pucara;
- COLD WAR – nuklearne bombowce Valiant, Vulcan, Victor, BAC Lightning, MiGi 15 i 21 i wiele innych (także broń pancerna i eksponaty z tego okresu);
- HANGAR 1– kolekcja samolotów transportowych Królewskich Sił Powietrznych, angielskich samolotów pasażerskich i kolekcja silników lotniczych oraz unikalny zbiór doświadczalnych niemieckich pocisków rakietowych.
BAC TSR 2
We wczesnych latach 60-tych,został zaprojektowany dla Królewskich Sił Powietrznych samolot uderzeniowy który otrzymał nazwę TSR2(Tactical Strike/Reconnaissance, 2 Mach). Wg. specyfikacji zatwierdzonej w marcu 1957 roku, miał on przenikać dobrze chronione obszary obrony powietrznej przeciwnika na niskich wysokościach z bardzo dużą prędkością. Cel miał atakować bonią jądrową jak i z dużą precyzją bronią konwencjonalną. Wykonywać zadania rozpoznania fotograficznego jaki i elektronicznego z niskich i średnich pułapów w dzień i w nocy. Pierwszy lot TSR2 wykonał 27 września 1964 roku. Aerodynamicznie samolot zachowywał się bezproblemowo, jedynie bezustannie problemy sprawiały silniki. Samolot był pokazany w locie na Airshow w Farnborough. TSR 2 został oblatany i przeszedł szereg prób naziemnych i w powietrzu. Program anulowano 6 kwietnia 1965 r. ze względów politycznych na rzecz F-111, z którego zakupu Anglia później się wycofała.
“Każdy nowoczesny samolot ma cztery wymiary: długość, wysokość, rozpiętość i politykę. TSR2 dostał przyzwolenie na trzy pierwsze.” – Sir Sydney Camm
A teraz “to co tygrysy lubią najbardziej” ,fotki, fotki, fotki ……szczegóły i detale, czyli walkaround:
Samolot ten zrobił na mnie bardzo duże wrażenie, po prostu miłość od pierwszego spojrzenia! Znałem tą konstrukcję już wcześniej, co nie co o niej słyszałem, jednak nie ma to jak zobaczyć go z bliska “face to face”. Robi wrażenie swoją wielkością, piękną sylwetką, nowoczesnością konstrukcji. Fotek napstrykałem o wiele więcej niż to co zawiera ten artykuł. Oczywiście posłużą mi doskonale przy budowie TSRa w miniaturze. Z chęcią podzielę się nimi z każdym kto napisze na mojego maila. Piękny model w skali 1/48 wypuścił Airfix, a i w “siedem dwójce”Airfix jest nie zastąpiony.
RAF MUSEUM polecam wszystkim, każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie, jak i dla swoich milusińskich chociażby taką maskotkę:
Krzysztof Bytniewski